Contes Matemàtics

T'hi has fixat, com s’assemblen la paraula comptar i la paraula contar? 


Comptem números: 1,2,3,4…, i contem contes: Hi havia una vegada... Totes dues paraules serveixen per ordenar coses.  Quan comptem, ordenem quantitats (5,6,7,8…), i quan contem un conte, posem en ordre les aventures i les coses que passen als protagonistes del conte.
Els diferents contes que trobareu a continuació, són extrets del programa de TV3 una mà de contes, on l’autora Carme Aymerich ha ordenat una bona part de la col·lecció de contes del programa des del punt de vista de les matemàtiques. Cada un d’aquests contes va amb una guía didàctica, amb recursos que donen idees de com treballar les matemàtiques a partir dels contes presentats. Els contes que adjunto a continuació són adreçats a educació infantil. 

Si cliqueu a sobre el nom del conte us enllaça directament al web on podeu visionar el conte. 

CONTES



Continguts que es poden treballar: 


- Diferenciar camins llargs i curts.


2. Els tres porquets 


Continguts que es poden treballar 


- Reconeixement de seqüències i ordenació temporal de fets.Percepció i discriminació de qualitats perceptibles en elements de l’entorn immediat: forma,

grandària, olor, gust, textura.

- Comparació d’objectes coneguts utilitzant les nocions de gran-petit, ample-estret i pesant-lleuger

3. Rínxols d'or


Continguts que es poden treballar: 


-   -  La seqüència temporal en paral·lel; la de les accions que fan els tres óssos i les que fa la Rínxols.
     - El recorregut en direcció al bosc: allunyant-se de la casa contrària, sortint del bosc i apropant-se a la casa.  -Ús dels descriptors corresponents més a prop, més lluny, sortint, entrant a dins, a fora, a dalt, a baix…
-    - Ús de quantificador bàsics i descriptors de mesura referents als personatges i als estris que fan correspondència entre el tamany dels personatges i les dimensions dels objectes que fan servir
      - noció de quantitat
- Comparació, ordenació i classificació d'objectes i materials, establint relacions qualitatives i quantitatives. 
- Observació i reconeixement de semblances i diferencies d'objectes, i materials: color, grandària, mida, plasticitat, utilitat, sensacions i altres propietats. 

4. El marcienent lleig

Continguts que es poden treballar; 


 - La forma de l’ou, com la de tots els cossos que tendeixen a l’esfera, protegeix.

-      - Observació de cossos esfèrics a la natura (ous, fruits, llavors...)
-      - Cercles de mides diferents
-      - Anàlisi de l’esfera i dels cossos rodons

5.Quin número!

Continguts que es poden treballar: 

- Relacionar Quantitat - Grafia 
- Noció de quantitat
La seqüència temporal del conte. 

Clicant aquí trobareu l'enllaç on hi podreu visionar tots els contes matemàtics amb les propostes didàctiques realitzades per la Carme Aymerich, molts d'aquests contes es poden utiitzar en tots els cursos però són de gran utilitat el cicle inicial d'educació primària, pel tipo de contingut matemàtic que es pot treballar amb ells. També podreu veure les experiències que ella ha dut a terme amb els seus alumnes de 1r de Primària. 


A continuació trobareu un llistat per ordre alfabètic anomenat matecontes on trobareu contes matemàtics ordenats per etapes i cicles (Educació infantil (EI)/ Educació primària (CI/CM/CS)/Educació Secundària i Batxillerat (ESO - BATX)) Elaborada per Carme Aymerich pel Seminari de contes organitzat pel creamat (Aymerich, C. Esteve, S. Figueiras, L. i Torra, M.)


















2 comentarios:

  1. Trobo molt interessant que, a partir dels contes que tan agraden als nens, poguem treballar les màtematiques. Desconeixia aquest camp i crec és un recurs molt bo per tot professional de l'educació. Gràcies per compartir-lo!

    ResponderEliminar
  2. És fantàstica la idea de tractar les matemàtiques a través dels contes. Molt interessant!

    ResponderEliminar